tirsdag 26. oktober 2010

Aggiornamento

Camp i Castellaneta var fantastisk. Mange herlige folk, fint hotell og god mat. Trist å dra fra alle på torsdagen, men vi sees jo igjen på camp i juni, hvis ikke før. 

På vei hjem derfra så var vi innom IKEA, det var herlig! Følte jeg var i Oslo på en liten handletur! Spiste daimkake og drakk "norsk" (amerikansk om du vi) kaffe ( er jo bare espresso her ellers), kjøpte pepperkaker(!!), Marabou sjokolade aka nesten som norsk melkesjokolade, og grovbrød som jeg allerede har bakt OG spist opp. I tillegg kom jeg hjem til 3 gaver som hadde kommet i posten. En fra mor, en fra Hannesøs og en fra Sofie - tusen takk dere! Veldig koselig =) 
IKEA-fangsten
Gave fra min skjønne, Sofie
Ellers har de siste dagene egentlig vært ganske så normale. Skole, mat, sosialisering, italiensk og søvn. Basta. 
I morgen skal jeg i 18-års bursdagen til kjæresten til Stefania, på et fint hotell her i byen. Vi blir 100 gjester, ja, det er veldig stort å bli 18 her, så jeg gleder meg masse. Idag skal Stef og jeg ta manikyr og kose oss, men før det skal jeg trene og prøve meg på litt matte. 
Ja, forresten. Her i huset har de alt og ingenting. Vertsfaren min er gæren etter duppeditter og el-ting. Han har ALT! Helt vilt; her om dagen skulle jeg lese i sofaen, mens resten av familyn så på TV. Og da liker de å ha det mørkt, som på kino (for å ordentlig få feelingen), så da ble det litt vanskelig for meg å lese. Men det var ikke noe problem, for han far i huset hadde jo selvfølgelig en minilykt MED klype til å sette fast i boka. Haha, da måtte jeg le. Lest fikk jeg også gjort.
Apropos saker og ting, så er all treningen jeg driver med for tiden innenfor disse kvadratmeterne. For her er det nemlig 3D mølle, vibrasjonsmaskin,for trening altså, WiiFit og diverse andre saker for mageøvelser etc. I'm lovin' it, og dag skal vi begynne for alvor hele gjengen, en på mølla, en på WiiFit balansebrettet, en på vibratoren (misforstå meg ei) og en på gulvet, med kjernemuskulaturen som viktigste ressurs. 
Det blir braaa, så nå må jeg nesten draaa. Rimær'litt da vettu.

Noen bilder fra campen:
Mexico, Dominikanske, Bolivia, Norge, Dominikanske
Mine fine roomies: Kali fra USA og Invild fra gode gamle Noreg
Lurer på hvor mange ganger jeg hørte:" Haha, Nora from Norway"
Go' gjengen tar nattbad i utebassenget under regnvær. Friskt!

XOXO

N












fredag 22. oktober 2010

VACANCES


Spesielt når det er Vacances de la Toussaint, altså høstferie, i en og en halv uke. Skal ikke klage :-) Har faktisk planer i ferien også, gir dere en liten update i løpet av uken!
I dag klarte jeg og ta feil buss til skolen, hurra for meg. Takk gud for at jeg var med en gutt som går på samme skole som meg, havnet nemlig i Lyon. Han var så gentleman og spanderte buss billett på meg til og med. Har hatt en fin "uke"(3dager) på skolen. Skjønner mer og mer i hver time, og det er bare 2 stk i klassen min som kan snakke engelsk så må snakke fransk hele tiden. Da lærer jeg mer! Vi hadde engelsk prøve i dag, tenkte det kom til og gå lett... Helt til læreren begynner og rope opp franske ord som skal oversettes. Da var det plutselig ikke så lett. Det var tydeligvis fransk muntelig prøve i dag også, læreren dro opp en etter en og spurte masse spørsmål. Ingen visste svaret og alle ble grillet, utenom meg! Kan snike meg lenge unna prøvene, men kanskje ikke så lurt hvis jeg ikke vil gå 2. klasse om igjen. 

xoxo S

tirsdag 19. oktober 2010

Je suis malade

Det er så fryktelig kaldt her = forkjølelse. Det er dødskjedelig og være hjemme hele dagen, så prøver og bruke tiden på og lære meg litt fransk. Ved og lese litt franske moteblader.Skjønner ikke så mye da, men bra inspo i det minste. Skal til legen i dag 19.00 fordi vertsfamilien min mener at jeg ikke har nok næring. Kanskje ikke så rart jeg er trøtt når jeg drar til skolen 07.10 og ikke er hjemme før 19.00? 
Vogue PARIS


Ça alors


I morgen skal jeg på shopping i Lyon, men er helt sykt med streiker her i France nå.. Så spørs om jeg kanskje drar et annet sted. Skal hvertfall shoppe til krampa tar meg!
Greit nok at de streiker, men de trenger vell ikke ødelegge alle de fine butikkene! Kunne ønske lærerene streket istedenfor, hadde vært så mye enklere.

Slik hae de ville tilstandene vært i Lyon i dag:



L.O.V.E S

søndag 17. oktober 2010

B R B - be right back

Folkens,  i morgen tar jeg turen til Castellaneta Marina, en liten by ganske nærme Taranto. Skal på en 4-dagers "camp" med AFS, med alle utvekslingsstudentene i Puglia og Basilicata. Tror det blir gøy, så gleder meg! I morgen tidlig kommer Kali, en amerikansk jente hit, og derretter går turen videre mot havet. Castellaneta ligger nemlig så nærme kysten som mulig, og det samme gjør hotellet vårt - woop woop - så kanskje det blir litt bading den neste uken. Håper det blir bra vær, for har nemlig vært ganske kjipt her de siste ukene, mye regn og mørke dager. Så krysser fingrene for det!


Selvom det ser ut som hotellet er ganske fint, så tror jeg ikke akkurat at jeg tar med meg macen, så da blir det ikke noe blogging på noen dager. Men da kan dere jo virkelig glede dere til torsdagen! woho. Skal ta masse bilder! 


Ellers: idag har vi hatt en stor familielunsj her hjemme. Bestemor, tante, kusine og fetter på pappasiden har vært her, og jeg har laget Salmone a la Norvegia. Pappan min sin spesial - mmmm. De likte den kjempegodt, og spiste opp heile skiten. Great success! I tillegg hadde vi masse annet godt ved siden av og selvøflgelig pasta til forrett! 
Jeje, nå må jeg pakke til morgendagens utflukt! OG se litt på High School Musical 3 på italiensk, med mor i huset. Hihi.  Ci vediamo - vi sees! Eller.. sees vel ikke akkurat, men, ja.. skjønner hva jeg mener. 


BRB, 


N

lørdag 16. oktober 2010

back on track

Hei og hå, 
her kommer de siste dagene i litt bilder. Ikke så mye spessielt å fortelle akkurat nå egentlig. Bare kanskje det at jeg har begynt på ballett, og det er bra. Litt annerledes øvelser og teknikker, men kommer vel inn i det etterhvert. 



Har slitt litt med magen de siste ukene, så har vært noen besøk her, men no worries. 

Jeg har bakt boller! Og tro det eller ei, familien digget de. OGSÅ med brunost! MmmMm
Har vært en tur på il mercato i dag. Det er marked her i Ostuni hver lørdag, men alt fra frukt til sko. 


OLIVEN
 Idag begynte skolen litt senere enn vanlig, og da gjorde vi som vi pleier når vi begynner sent: felles frokost. Veldig hyggelig greie. Tar en kaffe og en eller annen søtsak, snakker (de snakker, jeg hører, ser og lærer) og hygger oss. I dag tok jeg en cornetto (croissant) og en espressino, og vet dere hvor mye det koster? € 2.10 - altså ca 20 kr! Redd det kommer til å bli mange kafé besøk framover, dere...

Var hjemme fra skolen en dag, pga magen, så da ble det tid til litt sånt:
PS: Vogue koster €5 og Elle €3 ! 
Ballettskolen min : "Arabesque" 

Her om dagen fikk jeg enda en bursdagsgave i posten. Denne gangen en superfin jeans fra Anne.   Tusen takk, Anne!
 Ja, også har jeg fått iPhone i bursdagsgave av verdens beste pappsi, så da måtte jeg jo ta et bilde av meg selv med den nye skjønnheten. Tusen takk pappa, j'adore.   


 Vi bloggast, 

N

fredag 15. oktober 2010

2 down, 8 to go

I dag har jeg vært i Frankrike i 2 mnd. Herregud som tiden flyr, bare 236 dager igjen. Det kommer til og gå så fort. Hvertfall når jeg koser meg så mye som jeg gjør nå! På skolen i dag fikk jeg til og med en bienvenue café. Jeg er egentlig en veldig dårlig representant av Norge. De spørr meg geografiske og historiske spørsmål hele tiden, og jeg har jo ikke peiling. Må ha google på hurtigtasten skjønner jeg. Eller kanskje ikke så lurt, i og med at telefonregningene stiger for hver mnd. I går fikk Daddy DJ en hyggelig regning på 5600, tror jeg tar ut det sim-kortet nå for og si det sånn. 

ELSKER høstfølelsen her, bortsett fra at det er døds kaldt.



































BIZ S

tirsdag 12. oktober 2010

Le bonheur

I dag var første skoledag på Les Chassagnes. Det er en veldig liten katolsk privatskole med få elever. Det er bare 200 elever, så miljøet er kjempe bra. Siden det er privat skole så er det veldig strengt med mange regler:
- ikke tyggis, mat eller drikke i timene
-ikke mobil inne
-dresscode: decent, altså rene klær (ikke noe korte skjørt eller topper, ikke vise undertøy, ikke for overdreven stil)
- du må ha tillatelse for og gå utenfor skolens område
Det er ikke akkurat vanskelig og tilpasse seg til da.
Hvis man bryter dette, så får man gjennsitting. Ikke så veldig populært.


Jeg ble godt mottatt av Rektor og alle lærerene. De har aldri hatt en utvekslingsstudent før, så de var kjempe spente. Alle i klassen er såå søte og hjelper meg med alt. Ble skikkelig godt mottatt :-) Alle timene er i samme klasserom, til min store lykke. Da slipper jeg og suse rundt for og finne de forskjellige timene.
De kranglet om hvem jeg skulle skrive av for og ta igjen det de allerede har gjort, og alle spurte om jeg ville spise lunsj med de. Begynte dagen med EPS(gym), og de spilte volleyball noe som heldigvis er enkelt sånn at jeg slapp og drite meg ut med en gang! Nå kan jeg snakke ganske bra fransk også, fremskritt for hver dag. Har ikke noe annet valg heller, fordi ingen snakker engelsk her. Jeg bor litt utenfor Lyon, så må ta bussen til skolen 07.10 og slutter 17.30 hver dag. Utenom onsdag selvfølgelig, hvor alle slutter midi(12.00). Kunne ikke hatt det bedre nå, alt er perfekt :-) Gleder meg til og dra på skolen i morgen.


S

TIDEN GÅR

På søndag hadde jeg 1 månedsjubileum! Shit, det har gått så sykt fort egentlig, samtidig som det føles ut som jeg har vært her kjempelenge! Nå har jeg kommet inn i en veldig bra fase, som oser av positivitet. Jeg er bare så fornøyd her nede nå. Er utrolig glad for at jeg er her, og kan ikke tro hvor heldig jeg egentlig er. Selvfølgelig er noen dager bedre enn andre, men sånn er det jo alltid, uansett hvor man er. Nå tildags så gleder jeg meg liksom til alt mulig. Jeg gleder meg til jeg kan snakke ordentlig, jeg gleder meg til alt jeg kommer til å gjøre, jeg bare gleder meg til å leve her nede. Språket er nok en stor fordel, for føler det går mye bedre nå. Kan faktisk snakke litt og uttrykke meg selv, selvom jeg fortsatt har en laang vei igjen. Men "piano, piano" , som de sier. Det kommer etterhvert.  JA, forresten: piano piano! Alle er sykt treige her nede. De kjenner ikke til stress. Har aldri hatt så mye tid i hele mitt liv. Slutter jo på skolen kl 12 eller kl 13 og så er det lunsj, som er det samme som middag i Norge, bare at etter lunsj så er jo klokka bare 14 og man har 40000timer til å gjøre lekser, trene etc. Veldig deilig da, men uvant. Timeplanen på skolen er ikke ferdig enda, så her om dagen spurte jeg tutoren min om den jeg fikk var den endelige, og svaret var: "åå, nei! Det er det ikke! I fjor var ikke timeplanen endelig før i mars! " Og sommerferien begynner i begynnelsen av Juni, så da blir det sånn ca 4 måneder med fast timeplan. Toppers. Skolen her nede har virkelig noe å lære. 
Også begynner ting veldig sent her. For eksempel i går så var jeg i bursdag hos en venninne, og den begynte 21.30! Og det er ganske sent på en skoledag spør du meg. Skolen begynner jo faktisk kl 08.00! 

På lørdagen feiret jeg bursdagen min på Bar83, med noen jenter. Veldig koselig, og litt annerledes. Her er bursdagen bare en liten sammenkomst med mat og kake, og etter det så er det hjem eller videre et annet sted. I Norge er det jo vanlig at en bursdag begynner mellom 18 og 20 også blir man som regel i den bursdagen til kveldens ende, (hvis man ikke drar på byen da, men det gjelder jo ikke i mitt tilfelle, ENDA), mens her begynner de sånn mellom 21 og 22 og er ferdig i løpet av et par timer. Og noen bare tar med seg kjærestene sine også, uten å spørre. Gjør jo ikke noe det da, men hadde ikke skjedd i Norge - i en "vanlig jentebursdag". 
Vertsforeldrene mine ordnet selvfølgelig alt. De er jo så go'e. Bestilte til og med kake hos konditoren, MED bilde av meg. Oh mio dio! Jeg føler jeg snylter på de, så fikk overtalt de til at jeg betaler neste gang vi spiser ute =)

På søndag så lærte jeg å lage lasagne italiana. Den var god, men jeg står trofast ved at mors er best. Vet ikke jeg, men den smakte liksom ikke like mye. Det eneste som er bedre her er at man bruker parmesan i stedetfor vanlig norvegia, og fersk pasta istedet for tørket. MEN det går jo ann å endre på, for jeg har nemlig lært meg å lage fersk pasta også! Så en god blanding av mamma sin og det jeg har lært her kommer til å bli supergodtissimo!
Francesco og "bestemor" på mammasiden

mandag 11. oktober 2010

Mise à jour

CURRENT CITY: LYON
Endelig fikk EF ut fingern og ordnet alt med skole osv. Det betydde at jeg kunne ta toget til LYON.
Den midliertidige vertsfamilien min skulle bort den dagen, så jeg måtte klare meg selv. Følte meg passe selvstendig, bortsett fra at jeg klarte og sette meg i feil vogn. Det gjorde ikke noe heldigvis, men måtte bytte sete et par ganger iløpet av turen. 
P.S. aldri ta med mer bagasje enn du klarer og bære selv, men takk gud for kjekke og hjelpsomme franskmenn:)

Petit-déjeuner a la français, altså frokost.
Nå har synet mitt på dette året snudd helt. Nå har jeg på følelsen at det kommer til og bli et supert år.
Bra vertsfamilie check 
Privatskole check
Nå mangler det bare og få venner her. Første skoledag i morgen, som pleier og være et mareritt, men jeg tror det kommer til og gå bra. Hvis jeg ikke får venner så bor ikke Frida så langt fra heldigvis. Fransken har forbedret seg veldig også, jeg visste ikke at jeg kunne prate så mye før jeg kom hit. Dette kommer til og gå rapide. Nå gidder jeg ikke og hete Zoé her heller, fordi det var et slags kallenavn i Angers, og nå må jeg forklare osv.

Så, XoXo S

à bientôt, bloggen.

torsdag 7. oktober 2010

T a n t i A u g u r i !

Det hørte jeg mange ganger i går! For det var jo bursdagen min!
Til tross for at kaka ikke var norsk og de nærmeste ikke i var mitt nærvær så var dagen min fortreffelig! Første time på skolen startet med at hele klassen hadde lært seg "Gratulerer med da'n" sangen og sang den for meg, ved siden av kake med lys OG gave. Fikk disse bedårende ringene:

 De er bare så søte, alle sammen her nede er så herlige.

Senere på skolen fikk jeg enda en overraskelse av den andre klassen min; de hadde også kjøpt inn snacks og brus, og sang bursdagssangen. Også fikk jeg gave av italiensklæreren min; et lyseblått sjal.
"jeg vet ikke om du bruker sånt, men det passer til de nydelige blå øynene dine" -jeg ble helt rørt jeg!
Etter skolen ventet lunsj hjemme i casa og kake og lys og gave og familie og de beste naboene: familien Milazzo. De bor over oss og er skjønne som gull.
På kvelden dro jeg og naboene på et kjøpesenter i Brindisi og småshoppet litt og spiste pizza.
Veldig koselig :)

Gaven fra familien

 Jeg klarte alle i ett langt blås!

Stefania og eg

MorMilazzo og FarMilazzo

Idag begynner jeg på ballett! Hurra. "Opptaksprøva" som jeg fortalte dere om gikk veldig bra, jeg kom inn på partiet som heter "Avanzato" som er det høyeste nivået. Så det blir spennende å se hvordan en treningen blir idag =)

ciaociao, 

N



onsdag 6. oktober 2010

HURRA FOR NORA


Gratulerer så mye med 17års dagen, kjære deg.
Joyeux Anniversaire, ma chérie.
Tanti auguri, tesoro.
Håper du får en super feiring i Italia med masse gelato :-)
Plein de bisous de la France.
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

tirsdag 5. oktober 2010

Siste update

                                                   Kaffe med min svenske venn, Simon
                                                               Kent med Stephie, Jojo
                                              Margot, Marion og en jeg ikke husker navnet på..
                                                         Disco skøyter på en fredagskveld.
                                                   PASCAL & JOSEPHINE, très mignons
xoxo Z

Godkveld fra Italia

Hei og hopp.
Nå har det vært litt dårlig med oppdateringer i det siste, men her kommer de siste dagene i bilder:


Endelig lørdag og "helg" (bare søndagen som er fri, så vet ikke helt hva jeg skal kalle det) "fridag" kanskje.

Federica, Cristina og Antonio klare for å dra hjem til lørdagslunsj
 

Noen av jentene her digger pizza med french fries og würstel - smaken er som baken!






S U N D A Y   P E O P L E
Søndagen ble det frokost à la Norge




 Vi dro til en by i Basilicata som heter Matera, på søndagsutflukt. Her spiste vi lunsj: DIGG



" Nonna"  - "bestemor"

Sassi Di Matera




Det var faktisk helt random at den Porscha plutselig kom kjørende når jeg tok dette bilde, haha. 


Det var en utrolig fin gammel landsby, som er vanskelig å vise i bilder.. Men når jeg sto å så utover dalen på det første bilde så ble jeg bare stående å måpe- helt vanvittig. Anbefales! 
Hehe, nå skal ikke det her være noen sånn reiseguide; så får vel fortelle litt om meg også. Meg meg og bare meg. 
Har det fortsatt bra som dere kan se. Selvfølgelig kommer hjemlengselen snikende noen ganger, men det går som regel fort over igjen. Har kommet til en konklusjon om at det faktisk ikke går ann å forklare denne situasjonen. Alt er bare utrolig rart. Føler jeg svever rundt i en boble, som aldri sprekker . Men en fin boble altså. Er bare en så rar tilstand at det går rett og slett ikke ann å forklare. Men alt er bra og i morgen har jeg bursdag! 17 år, woho. 
Nå skal jeg gjøre med ferdig med noen matteoppgaver jeg ikke skjønner så fælt mye av... Og senere skal jeg kose meg med nye episoder av 90210 og Gossip Girl. 

XOXO N





fredag 1. oktober 2010

Welcome to BLACKBERRY world

Nå har jeg endelig fått suset meg til og få kjøpt en blackberry! Digger den, den er så gossip girl-ish. Bortsett fra at jeg ikke skjønner stort og har klart og slette BB messenger. Bra jobbet!! Nå har jeg blitt syk i tillegg, forkjølet og omgangssyken! Woho. Kan ikke vente til og komme til Lyon.


XoXo Z

mat mat mat, over hele linja


Heisann hoppsann, Norge. 
Tenkte jeg kunne fortelle dere litt om de italienske matvanene, siden jeg nettopp har spist pranzo, lunsj. 
Her nede spiser de tre ganger om dagen: 
7-8 Colazione, som består av kaffe med melk og noen småkjekser, som minner om julekakene hjemme i Norge. Sånne som sandkaker, eller berlinekranser. Ja, de er ganske gode, men passer ikke helt til frokost for meg, så jeg spiser vanlige ting; som yoghurt, morgenblanding, frukt, brød osv. Også har jeg jo brunosten min! Elsker'n. Er alltid ganske ensomt ved frokostbordet da, for de shotter liksom den lille kaffen sin og sluker en kjeks stående...
13-14 Pranzo, som består av to eller tre retter. Først pasta eller risotto e.l., så salat og kanskje noe kjøttgreier, og så frukt til "dessert". Og selvfølgelig ost da. Det har de som regel ved siden av salaten. Her i familien så varierer det veldig fra dag til dag, og er til og med ikke hver dag de har pasta. De er ganske sunne, foreldrene mine, og det er jeg glad for. Hvis ikke hadde jeg druknet i carboidratiii. 
19-21 Cena, middagen er som regel ganske liten, eller normal. Den består av salat, forskjellige grønnsaker som de gjør masse digg med og som oftest noe kjøtt eller fisk av noe slag. Eller bare pizza da. 
Så som dere ser så spiser de KUN tre ganger om dagen; og for meg så er det veldig uvant, siden jeg er vant til å spise kanskje 5-6 ganger om dagen. Men takket være frukt og machinete ( sånne maskiner på skolen, med litt forkskjellig man kan kjøpe) så klarer jeg meg bra =)



     P
     I 
     Z
     Z
     A
     B
     A
     K
      I  
     N 
     G          










På onsdagen lærte jeg å lage pizza, og jadda lærer stadig noe nytt, så dere kan virkelig glede dere til min hjemkomst! Må bare si; at selvom den jeg lærte her ble veldig god og italiensk pizza er d i g g , så er mamma sin fortsatt favoritten min! Er noe med det ordentlige hjemme lagde.
Nå skal jeg straks til en venninne som skal hjelpe meg med litt lekser, og deretter skal jeg på ballett for første gang! Skal på en måte ha en slags "opptaksprøve" ALENE for å se hvilket parti jeg skal på, så ønsk meg lykke til da. 

xoxo N